Παρασκευή 13 Ιανουαρίου 2012

Προς ένα αγανακτισμένο με αγανακτισμένους.


Διάβασα κάπου εδώ http://wiredandready.net/2012/01/12/indignant/ για την αγανάκτηση κάποιου με τους αγανακτισμένους.  Και αγανάκτησα και εγώ λίγο.Επειδή έχω ακούσει και άλλους αγανακτισμένους με τους αγανακτισμένους, είπα να γράψω και εγώ λίγο για την αγανάκτησή μου με τους αγανακτισμένους των αγανακτισμένων.

Εγώ δεν είμαι αγανακτισμένος με όσους λένε ότι τους έρθει στην κεφάλα μέσα στο fb ή σε blog
Εκτός όταν προβοκάρουν και αποδίδουν συλλογικές ευθύνες.
Να σου απαντήσω λοιπόν και τα υπόλοιπα που γράφεις αν και δεν με αφορούν άμεσα όλα.

Προ μνημονίου ήμασταν εδώ, και οι περισσότεροι όπως θα πρέπει να ξέρεις δουλεύαμε αρκετά σκληρά.
Κάποιοι δεν ψηφίζαμε τίποτα, μερικοί ψηφίζαμε πάντα κόμματα που δεν πήραν στα χέρια τους εξουσία. Πολλοί, ίσως οι περισσότεροι ψηφίζαμε κόμματα που μας έπειθαν ότι έχουν καλό σκοπό και έντιμες προθέσεις. Μερικοί, δεν ξέρω πόσοι (εγώ έχω γνωρίσει μόνο ένα στην ζωή μου), ψήφιζαν κόμματα που προσδοκούσαν ότι θα τους προσφέρουν κάποια εκδούλευση.
Μπορείς να είσαι λοιπόν αγανακτισμένος με όσους ήθελαν ένα σάπιο πολιτικό σύστημα, αλλά φρόντισε να είσαι προσεκτικός και να μην υπονοείς ότι όσοι ψήφιζαν σάπιους πολιτικούς ήταν οι ίδιοι σάπιοι ή ότι ήθελαν σάπιους.

Η σχέση των περισσότερων μας με την πολιτική, είναι αυτή που υπαγορεύει το σύστημα της λεγόμενης αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας. Ανήμποροι θεατές των τεκταινομένων. Άλλωστε από το κείμενό σου δεν διακρίνω κάποια πρόταση για το πως θα μπορούσαμε να γίνουμε πιο ενεργοί. Μάλλον μας προ τρέπεις για το αντίθετο...
Πολλοί από εμάς όμως κατά διαστήματα ψάξαμε και παλέψαμε για μια πιο ενεργή συμμετοχή, και ίσως κάτι καταφέραμε, τουλάχιστον κινούμενοι στις παρυφές του συστήματος εξουσίας.

Κανείς δεν σου παριστάνει τις "μωρές παρθένες". Οι περισσότεροι έχουμε τύψεις γιατί φαντασιώνουμε ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε κάτι καλύτερο. Αγνοώντας φυσικά τι θα ήταν αυτό και γιατί δεν το κάναμε. Μήπως τελικά δεν είχαμε όντως την δυνατότητα να καταλάβουμε οι περισσότεροι το παιχνίδι που παίζονταν στην πλάτη μας, ή αν το είχαμε υποψιαστεί ή και καταλάβει, δεν καταφέραμε να βρούμε τρόπους να αντιδράσουμε?
Εσύ αλήθεια τι έκανες, γιατί το κρατάς κρυφό?

Βλέπω άλλωστε ότι και εσύ αναγνωρίζεις ότι το σύστημα μετά από την απομάκρυνση εκ της κάλπης δεν αναγνωρίζει λάθη. Άρα παραδέχεσαι ότι δεν έχουμε άλλες δυνατότητες από την ψήφο για να επέμβουμε στην κατάσταση. Μια και σου αρέσουν τα λογοπαίγνια να σου πω και εγώ ένα. Αν οι εκλογές μπορούσαν να αλλάξουν κάτι ουσιαστικό θα ήταν παράνομες.

Κανείς δεν λέει ότι για όλα φταίνε οι τράπεζες, αλλά ότι φταίνε και αυτές. Ξέρεις πως δημιουργείται ένα αγοραστικό κοινό για ένα προϊόν. Μια μόνο λέξη αρκεί. Διαφήμιση. Δυστυχώς οι άνθρωποι ακόμα και σε μεγάλη ηλικία δεν είναι ικανοί να αξιολογήσουν μια διαφήμιση, όταν μάλιστα δεν υπάρχει κάπου μια αντι-διαφήμηση που να τους προσφέρει πληροφόρηση και να τους ενημερώνει εξ ίσου εντυπωσιακά για τους κινδύνους. Από όσο θυμάμαι δεν είδα ποτέ μια "διαφήμιση" που να προειδοποιούσε για τους κινδύνους της τραπεζικής τοκογλυφίας, ενώ έχω δει πολλές για τους κινδύνους των ναρκωτικών.
Αλήθεια γιατί η θεσπισμένη τοκογλυφία είναι νόμιμη, ενώ τα ναρκωτικά παράνομα?

Θα σε παρακαλέσω όμως να είσαι λίγο προσεκτικός στις εκφράσεις σου γιατί είναι παρεξηγήσιμες. Δεν πήρε κανένα κράτος δανικά για να μου μοιράσει, ούτε και σε κανένα άλλο γνωστό μου, εν γνώση μας. Ποτέ. Αν μας ρώταγε, εκθέτοντας μας τους κινδύνους που θα αντιμετωπίζαμε μελλοντικά, μου είναι αδιανόητο ότι θα του το επιτρέπαμε.
Αλλά και αν τα πήρε, τελικά στην δική μου τσέπη δεν έφτασαν ποτέ. Αντίθετα προκαλώντας υπερθέρμανση της οικονομίας έδρασαν ώστε να μειώσουν την αξία των δικών μου απολαβών. Με αποτέλεσμα ακόμα και η υποτιθέμενη διάχυση κάποιων ελάχιστων αναλογικά ως προς τα δάνεια χρημάτων στην οικονομία, να έχει αρνητικό αντίκτυπο σε μένα και σε πολλούς άλλους που δεν ωφεληθήκαμε άμεσα.
Τι σου έλεγα για την προσοχή στην απόδοση συλλογικών ευθυνών...

Είναι όντως γελοίο να λέμε ότι εμείς η πλειονότητα των πολιτών είμαστε καλοί και μόνο η ομάδα εξουσίας είναι κακή. Το πρόβλημα είναι γενικότερο στο σύστημα που ζούμε, όπου για παράδειγμα η πλειονότητα εγκλωβίζεται σε μια αδύναμη θέση και η ομάδα εξουσίας αναπαράγει τον εαυτό της. Τα άτομα με καλές προθέσεις θα αντιμετωπίζουν πάντα υπερβολικές δυσκολίες να αναρριχηθούν σε θέσεις εξουσίας, και αν ποτέ το καταφέρουν οι δομές θα έχουν την τάση να τους διαφθείρουν ή να τους εξοβελίσουν. Οπότε η αναρρίχηση έχουμε λόγο να υποθέσουμε ότι στατιστικά τουλάχιστον συναρτάται με κακές προθέσεις και πρακτικές. Χωρίς να αποκλείεται ότι ανάλογες προθέσεις έχουν και όσοι αποτυγχάνουν να αναρριχηθούν.
Όμως το γεγονός ότι το σύστημα είναι υπεύθυνο δεν απαλλάσσει κάποιους από τις ατομικές τους ευθύνες. Και οι ευθύνες διαστρωματόνοντε κατά τάξη μεγέθους κοινωνικής βλάβης.

Επειδή βλέπω να επανέρχεσαι στο θέμα ψήφος, να σου θυμίσω ότι μια μεγάλη συνεισφορά στην φιλοσοφία της αρχαίας Ελλάδος ήταν και ο ορισμός της δημοκρατίας. Αν λοιπόν ασχοληθείς με το τι είναι δημοκρατία κατά τους αρχαίους ημών προγόνους, θα δεις γιατί η ψήφος έχει μικρές δυνατότητες να αλλάξει την υπάρχουσα κατάσταση.

Φωνάζεις και για τις απεργίες, και εγώ τις βλέπω σε ένα μεγάλο βαθμό ατελέσφορες, περιμένω λοιπόν να μας προτείνεις διαφορετικούς τρόπους αντίδρασης. Μέχρι τότε θα σε παρακαλέσω να δείχνεις κατανόηση σε όσους δεν έχουν βρει αυτούς τους τρόπους που περιμένω να μας προτείνεις.
Βλέπω ότι τα βάζεις και με τους αιώνιους φοιτητές. Μια και αν και δεν είμαι αιώνιος, είμαι υπέργηρος, κάνε μου την χάρη να μου εξηγήσεις τι το κακό κάνω? Είμαι εργαζόμενος, εδώ και 25 χρόνια, δεν απολαμβάνω κανένα ωφέλημα από την φοιτητική μου ιδιότητα, δεν καταλαμβάνω "χώρο" στις αίθουσες και τα εργαστήρια της σχολής μου, κανείς δεν μου διορθώνει τα γραπτά που δεν γράφω, δεν κρατάω την θέση κανενός φοιτητή μια και δεν συμμετέχω και κοστίζω στο κράτος όσο μια καρτέλα σε ένα φοριαμό. Διατηρώ (ή διατηρούσα μέχρι πρόσφατα) όμως το δικαίωμα να τελειώσω κάποτε την σχολή μου αν μου την βαρέσει ή αν ξεμείνω από δουλειά και δοκιμάσω και στον κλάδο που πέτυχα σε εξετάσεις την τύχη μου.

Τι έμεινε?
Α ναι ο Σεφέρης, ίσως τα έγραψε για κάποιους, που ξέρουν μόνο να ξορκίζουν το κακό και ρητορεύουν...
Γιατί δεν αναγνωρίζεις πρώτος τον εαυτό σου, μέσα σε αυτούς?

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου