Τετάρτη 17 Αυγούστου 2011

Η επιστημονική τομή του Δαρβίνου

Η επιστημονική τομή του Δαρβίνου ήταν η "πρώτη" της εξελικτικής. Σήμερα βρισκόμαστε στην πέμπτη (έβο ντέβο), που ερευνά για παράδειγμα, την εμβρυογένεση και την μοριακή βιολογία, κάτι μάλλον αδιανόητο στην εποχή του Δαρβίνου. Όμως οι απόψεις του, ήταν ρηξικέλευθες και έθεσαν τις βάσεις της εξελικτικής βιολογίας, δίνοντας μια πολύ κομψή εξήγηση, σε ένα εξαιρετικά περίεργο φαινόμενο. Η εργασία του, δεν περιγράφεται με τις πέντε δέκα προτάσεις που θα βρούμε σε ένα βιβλίο εκλαϊκευμένης βιολογίας. Αντίθετα βλέπουμε ότι διατύπωσε σοβαρές υποθέσεις σε μεγάλη έκταση σχετικών θεμάτων, που ακόμα και στην τέταρτη τομή της εξελικτικής (κοινωνίοβιολογία) εξακολουθούν να έχουν ενδιαφέρον. Αντί λοιπόν για εγκατάλειψη των θέσεών του, νομίζω ότι η εξελικτική αποτελεί "εξέλιξή" τους.

Σημειώνω και ένα ερώτημα από τη κοινωνιοβιολγία. Υπάρχει κάποιος λόγος να υποθέσουμε ότι η ο πολιτισμός μας είναι κάτι άλλο από το αποτέλεσμα της εξέλιξης του είδους μας στα πλαίσια του περιβάλλοντος που ζούμε? Για να το εξειδικεύσουμε, η λογική μας, η επιστήμη, η κουλτούρα, η αίσθηση του ωραίου, η ηθική μας, και η θρησκεία φυσικά, υπάρχει κάποιος λόγος να υποθέσουμε ότι έχουν καθοριστεί από κάποιους παράγοντες εκτός της επιβίωσης των γονιδίων και της διαχρονικής σχέσης μας με το περιβάλλον μας?
Για παράδειγμα η αλτρουιστική συμπεριφορά (θυσία προς χάρη άλλων), έχει σαφέστατα πλεονεκτήματα στην διαιώνιση των γονιδίων μας (προσοχή όχι των ατόμων). Άρα έχουμε κάθε λόγο να υποθέτουμε ότι αποτελεί εξελικτική "επιλογή" έμβιων όντων (δεν παρουσιάζεται μόνο στους ανθρώπους, είναι συνηθισμένη και σε άλλα είδη, ακόμα και εκτός των θηλαστικών, πχ. μέλισσες).
Δεν λέει κανείς ότι αποκλείεται να έχει βάλει το χεράκι της κάποια νοήμον οντότητα, αλλά υπάρχει κάποιος λόγος να θεωρούμε ότι όντως έγινε έτσι, εκτός της προσωπικής πίστης του καθένα μας?
----------------------

Σχετικά με το big bag υπάρχει (σε μια άλλη θρησκευτική προσέγγιση της γέννεσης, νομίζω στον ινδουισμό) μια πολύ ταιριαστή εικόνα ενός συστελλόμενου - διαστελλόμενου σύμπαντος (νομίζω ότι ταυτίζεται με το Βράχμαν). Όμως το ερώτημα είναι, η εκδοχή αυτή περιγράφει όντως την σημερινή επιστημονική θεωρία ή όποιος έχει καλή διάθεση μπορεί εύκολα να βρει ομοιότητες και να καταλήξει ότι οι θεμελιωτές αυτής της θρησκείας, είχαν ενόραση ή κάποια υπερβατική εμπειρία?
Γιατί με "καλή θέληση" και τα βιβλία του ταρζάν μπορούν να συσχετιστούν με βαριά φιλοσοφία. Για αυτό είναι μεν θεμιτή μια ελαστικότητα στην εξήγηση και η υπόθεση ότι κάποια εδάφια είναι συμβολικά, αλλά θέλει να κρατάμε και το μέτρο ώστε να μην μεταφράζουμε κατά το δοκούν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου